Bejegyzések

Facebook oldaldoboz

2020.02.24. 17:48 Anitja

Rádzsa jóga 8 lépcsője - saját értelmezés

Napokban tartottam Balatonrendesen az Anitja műhelyét, ahol a Rádzsa jóga 8 lépcsőjét beszéltük át, azt ITT olvashatod. Folytatva ebben a bejegyzésben a saját értelmezésemet írom le:

RÁDZSA JÓGA 8 LÉPCSŐJE


1. Yamák - Korlátozások:

Ahimsa (Nem ártás) Az alap, az erőszakmentesség, ráadásul gondolatban, szóban, és tettben egyaránt. Kerülni az erőszakot minden formájában, és arra törekedni, hogy ne ártsunk. Ezért alap a jógában a növényi táplálkozás is.

Satya (Igazmondás) Az őszinteség szintén alap, aki nem mond igazat, valójában magát csapja be, és bele is betegszik. 

Asteya (Nem lopás) Nem elvenni a másét, nem megkívánni, és elorozni. Ahogy az igazmondás, úgy a lopás is lelkiismereti kérdés. 

Brahmacharya (Önmegtartóztatás) Itt főleg a testi önmegtartóztatásról van szó. A vágyakozás valami után, és annak kielégítése kerülendő. Ide tartozik az is, aki már nem tud mit kezdeni magával, ezért extrémebbnél extrémebb dolgokat talál ki, hogy a testi vágyait kielégítse.

Aparigraha (Ajándékok nem elfogadása) A "mert én megérdemlem" gondolat hibás, és így hibás a "megérdemelt" ajándék elfogadása is, itt megint csak a testi és az anyagi szükségletek kényeztetése ami a probléma. Amire nincs szükségünk inkább adjuk tovább, hasznosítsuk újra, de ne gyűjtögessünk, mert végül ragaszkodunk és belefulladunk a sok mindenbe.


2. Niyamák - Előírások:

Saucha (Külső-belső tisztaság) Már írtam ITT tisztító eljárásokról. A külső tisztaság nem a szétpacsulizott-kencézett-festett testet jelenti, és elsősorban a belső tisztaság adja az alapot, tehát ha belül romlottak vagyunk hiába pucoljuk és illatosítjuk magunkat kívül. A belső tisztaság pedig tiszta érzéseket, tiszta gondolatokat, tiszta beszédet és cselekedetet jelent, ehhez viszont szükséges a tiszta prána bevitele, melyek: a tiszta levegő, a tiszta(szattvikus) ételek és a tiszta italok fogyasztása. A cigaretta, a hús, az alkohol és a gyógyszerek mind zavarják a tiszta tudatot, tehát messzire kerülendők.

Santosa (Elégedettség) "Ez van, ezt kell szeretni!" az irányelv, persze nem mindenáron, ki lehet és ki is kell törni a lehúzó, negatív folyamatokból, de alapvetően el kell tudnunk fogadni a helyzetünket és nem siránkozni rajta. Inkább annak örülni ami van, és nem azon keseregni ami nincs.

Tapas (Önfegyelem) Itt már belső önfegyelemről van szó. A tudati folyamatok figyelése, és ellenőrzése, majd a hibás gondolatok kijavítása. Önkontrollnak is hívhatjuk, és az alapja az önmagunk megfigyelése.

Svadyaya (Vallásos írások tanulmányozása) Az önmegismerés útja manapság igen sokrétű, és rengeteg lehetőségünk van arra, hogy tanuljunk, olvassunk, meghallgassunk előadásokat, melyek lényege a saját életútunk és önmagunk fejlesztése és megismerése.

Isvarapranidhana (Teljes önátadás a Teremtő felé) Aki hitetlen, nem hisz semmiben. Az életét üresség tölti ki, vagy legalábbis nem szellemi, hanem anyagi értékek. Aki hisz, az meg van nyugodva, bízik, nem szorong, nem aggódik, mert nincs miért, hiszen a végső döntést úgyis a Teremtő hozza meg. Rábízza magát a Teremtőre, nem akar, nem törekszik, csak teszi a dolgát, csinálja azt amit kiosztott neki az Élet.


3. Ászanák - Testhelyzetek 

Konkrét gyakorlatok. Ezeket gyakoroljuk jógaórán, a helyes elsajátításuk, és kitartásuk fontos, ezért sokat kell gyakorolni őket. Az előzőekben közölt Korlátozások és Előírások előfeltételek a helyes kivitelezéshez.


4. Pranayamák - Légzőgyakorlatok

Szintén konkrét gyakorlatok, melyeknél ugyancsak előfeltételek a Korlátozások és Előírások. Mivel komoly hatással lehet a testre és tudatra egyaránt, a helyes kivitelezésük elengedhetetlen. Többször írtam már a légzésről és a légzőgyakorlatokról ITT és  ITT  és ITT és ITT is.


5. Pratyahara - Érzékek visszavonása

Relaxáció, vagy meditáció előtt az első lépés mindig az érzékszervek visszavonása, egyszerűen lehunyjuk a szemünket, majd igyekszünk kizárni a külső zajokat, és az illatokhoz sem kötünk gondolatokat, egyszerűen csak lélegzünk. Az előző "lépcsőfokok bejárása" után ugyanis ez már nem csak egyszerű szem becsukás, hanem felkészülés a koncentrációra. Amíg gondolatainkat az érzékszerveink vezetik semmi esélyünk a koncentrációra, vagyis a következő "lépcsőre".


6. Dharana - Koncentráció

A meditáció előadásnál (ITT) már említettem, hogy a koncentráció az ősi írások szerint 12 szívdobbanásnyi egyhegyű figyelem. Az előző "lépcsőfok" létrejötte nélkül lehetetlenség a kivitelezése.


7. Dhayana - Meditáció

November végén tartottam a meditációról előadást, ITT olvashatod. A meditáció tehát 12x12 szívdobbanásnyi egyhegyű figyelem, ami nagyjából 2 és fél perc. Egy átlagos 30 perces meditáció alatt általában csak néhányszor sikerül ezt a 2 és fél percet elérni, és kitartani, ha azonban eljutunk odáig, hogy tovább, és folyamatosan képesek vagyunk ebben az állapotban tartózkodni, a következő "lépcső" felé indultunk, amely a tudat feletti lét állapota.


8. Samadhi - Tudat feletti lét állapota

Keveseknek, és kitartó munkával adatott hát meg ez a szint. Itt legyőztük önmagunkat, a tudatunkat, már nem zavarnak az elmeváltozások, már teljesek vagyunk, a teljes világosságban tartózkodunk. Leírni nem lehet, mert szem nem láthatta, fül nem hallhatta, ahogy Weninger mondja.

 Om Namah Sivaya ✿

03-yogini.jpg

 Képen: Jógini (női jógázó) a 18. században, forrás: INNEN

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://anitja.blog.hu/api/trackback/id/tr8515489312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása