Bejegyzések

Facebook oldaldoboz

2015.03.11. 19:06 Anitja

Gyermekjóga nem csak Gyermekeknek 4. rész

AZ ÁSZANÁK / 1. rész

 Az ászanák a kitartáson alapulnak, viszont a gyerekek nyilván nem tudják túl sokáig kitartani a gyakorlatokat. Éppen ezért a gyerekekkel való jógázást nem a statikus ászanák, hanem sokkal inkább a játékossággal és mozgással összekötött pózok töltik ki.

Ha úgy látjuk, és igényli a Gyermek, segíthetünk neki az ászanák kivitelezésében, de ne erőltessük a dolgot, inkább próbáljuk bemutatni helyesen a gyakorlatokat, és így legalább mi is egy jót jógázunk. Hagyjuk a Gyermekünknek önállóan felfedezni a testét és a határait.

Fontos, hogy az ászanák sorrendje a testre kifejtett hatásokra (például előrehajlás után hátrahajlás következzen), és a kényelemre (például együtt legyenek a hátonfekvő gyakorlatok) épüljön. Ezért kidolgoztam egy könnyen követhető ászana sorozatot, amelyet együtt gyakorolhatunk Gyermekünkkel. A jövőben ezt több szakaszban fogom közzétenni, amelyeket aztán akár részletekben is gyakorolhatunk.

 

BABAPÓZ: pihentető ászana, idegnyugtató, és lazító hatású. Általában a fejenállás előtt és után alkalmazzuk, felkészíti a testünket a fordított testhelyzetekre.

babapoz.pngTérdelőülésből indulva előrehajolunk, homlokunkat letesszük a térdeink elé (ha nem megy, egy kicsit nyissuk szét a térdeket), a fenekünk a sarkunkon legyen, karjaink a testünk mellett kétoldalt lazán pihennek tenyérrel felfelé. Lélegezzünk, és igyekezzünk ellazítani a hátunkat. Mesélhetünk a nevéről, arról, hogy úgy össze vagyunk gömbölyödve mint a Kisbaba az Anyukája hasában.

DELFINPÓZ: erősíti a felsőtestet, és a karokat, felkészít a fejenállásra.

dol2.jpgdol.jpg

 

 

 

 

 

 

Alkartámaszban fonjuk össze az ujjainkat, toljuk fel a csípőnket, majd ringatózzunk előre-hátra mintha delfinként úszkálnánk át a hullámokon.

FEJENÁLLÁS: Általában a könnyített verziót szoktuk a Gyerekekkel gyakorolni, fontos, hogy így sikerélményük van, és nem megerőltető számukra a gyakorlat. Mégis fordított testhelyzet, és a fejenállás jótékony hatásai itt is érvényesülnek.

fej.png

Kiinduló póz: térdelőülés, képzeljünk el magunk előtt egy háromszöget, tegyük a kezeinket a háromszög két alsó csúcsához, a fejtetőnket pedig a felső csúszához, emeljük fel a fenekünket, a lábainkat nyissuk szét terpeszbe, és kezdjünk sétálni a fejünk felé. Próbáljunk meg rátérdelni a könyökeinkre. Később ha megerősödnek a karjaink és a hasizmunk, megkísérelhetjük innen kinyújtani a lábainkat, így felvesszük a teljes fejenállást.

Fejenállás után nyújtsuk meg a nyaki csigolya szakaszt NYÚLÁLLÁSBAN: Babapózból előregördülünk a fejünkön miközben a fenekünket felemeljük. Kapaszkodjuk kezeinkkel a lábainkba.

rabbit.png

Pihenjünk egy kicsit Babapózban, majd hátonfekvő savászanában.

FÉLGYERTYAÁLLÁS, GYERTYAÁLLÁS: Kezdhetjük néhány lábemeléssel ami erősíti a hasizmunkat: hátunkon fekszünk, a kezeinket tegyük a fenekünk alá, hogy kíméljük a derekunkat, és belégzéssel emeljük fel a először a váltott, majd páros lábainkat. Vagy kerékpározzunk a lábainkkal.

bicaj.png

A következő lábemelésnél pedig lendítsük fel a csípőnket is, és támasszuk meg a fenekünknél a kezeinkkel. Maradjunk így egy kicsit.

gyer.png

Ez az ászana nagyon jótékony hatású, megegyezik a fejenállás előnyeivel. Mudrának is hívják éppen ezért, mert könnyen kitartható ugyanakkor erőteljes hatású ászana. Szanszkrit neve VIPARITA KARANI MUDRA, már ez önmagában érdekesség lehet a gyerekeknek, de akár hívhatjuk Daru Mudrának is, hiszen ez a testtartás hasonlatos egy építési daruhoz, kitartás helyett finoman mozgathatjuk benne a lábainkat, mintha egy hatalmas daru lenne. Végül a darut kinyújthatjuk, felegyenesedhetünk GYERTYAÁLLÁSBA, ha nem megerőltető. Gyertyaállásnál viszont a kezeinkkel a hátunkat támasszuk lehetőleg a lapockák magasságában. Állunkat szorosan zárjuk a mellkashoz, testünket igyekezzünk egyenesen tartani.

 

Ha nagyon megerőltetőek ezek az ászanák, támasszuk csak egyszerűen a falnak a kinyújtott lábainkat. A lábak vénáira a pihentető hatása így is érvényesül.

vipar.jpg

Viszont akkor jótékony igazán, ha ebben a pozícióban akár több percig is tudunk maradni, tehát beszélgessünk, meséljünk közben, majd figyeljük meg a lábainkban az érzést amikor leengedjük. Végezetül pihenjünk savászanában.

 savasana2.jpg

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://anitja.blog.hu/api/trackback/id/tr127257487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.