MÉGIS ELKEZDEM BLOG FORMÁJÁBAN MEGÍRNI A JÓGABLOGOMAT.
három okból kerekedtem fel:
- egyrészt időm engedi, mivel skype-on oktatom a jógát mostantól és nem kell például utazással töltenem az időt, a gyermekeim pedig egyre önállóbbak, több időt engednek nekem is
- másrészt szeretném kitisztázni a jógát, legalábbis azt tisztázni mi van az én fejemben a jógával kapcsolatosan, vagyis a tudásomat megosztani
- harmadrészt pedig azért mert úgy látom divat lett a jógából, trendi jógázni, a komolyságát rég elvesztette, az eredeti célját homály fedi, szinte minden jógaközpontban van jógaoktatói képzés, csak úgy áramlanak a jógaoktatók a Nagyvilágba, miközben ez egykor egy titkos tan volt, a mester éveken keresztül adta át a tanítványának. Hát úgy döntöttem ha már publikussá tettük az oktatását, tényleg legyen az, és elérhető bárki számára...
Kezdeném az alapoknál:
A JÓGA SZÓ JELENTÉSE: a szanszkrit judzs szótőből ered, amely a következőket jelenti: egyesít, összeköt, összekapcsol. Az egyén-univerzum, a test-lélek, vagy a mester-tanítvány kapcsolatára gondoljunk itt.
A JÓGA KÉZTARTÁSA: chin mudra (csin mudra): a bölcsesség elérésének a kéztartása, az egyén egyesül az univerzummal.
A hüvelyujj összekötve a mutatóujjal, a többi ujj lazán nyitva.
A nyitott tanítványi tudat befogadó kéztartása ez.
A JÓGA JELKÉPE ÉS MANTRÁJA: az OM (aum) mantra, az univerzális mantra, az ősmantra, a teremtőmantra. 3 hangból áll: A= ébrenlét, U= álomvilág, M= az elmén túli állapot.
OM szimbólum.
A jóga általános mantrája, a meditáció bevezetéséhez használják, a folyamatos ismétlés által az elme megnyugszik.
A JÓGA CÉLJA eredetileg a megvilágosodás, ám ez a végcél, a dolgokat pedig az elején kezdjük. A kezdet meg nem más mint a jóga egyik változatának, a hatha jógának a rendszeres gyakorlása. Ezt az úgynevezett "testi jógát" arra fejlesztették ki az ősi Indiában, hogy a tanítványokat felkészítsék a Raja (rádzsa), vagy másnéven "királyi jóga" gyakorlására.
Raja jóga: a jóga egyik fő irányzata. Egy nyolc fokozatra osztott képzési rendszer, amely a bölcsesség és a megvilágosodás felé tereli a tanítványt.
További fő irányzatok:
Bhakti jóga: az odaadás, az imádat, a szolgálat jógája (szerzetesi életre gondoljunk példának)
Karma jóga: az önzetlen cselekedet jógája (ilyenek a karitatív szolgálat, az adományozás)
Djana (dzsnyána) jóga: a tudás, és a bölcsesség jógája, szellemi út, az igazságot követi, a zen ilyen.